commerciële communicatie
Houd de zaag scherp met Tricom

Actueel leesvoer van Tricom

Tricom houdt je graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent hun coachingsessies en trainingen. Houd daarvoor deze pagina in de gaten.
Hier vind je ook actuele en relevante leessnacks zoals 5 manieren om je medewerkers te demotiveren.
 

5 manieren om je medewerkers te demotiveren

assessmenttools Tricom

Sommige leidinggevenden lijken vastbesloten te zijn om het leven van hun medewerkers zo onaangenaam mogelijk te maken. Ze laten medewerkers voelen, dat wat zij ook doen, het er niet toe doet. “Medewerkers verlaten hun baan niet, medewerkers verlaten hun leidinggevenden.” 

Medewerkers die zich onbelangrijk of geïsoleerd voelen, trekken zich terug in een apathische toestand. In die toestand wordt er niet meer samengewerkt of geïnnoveerd. Zo ontstaan medewerkers die niet betrokken zijn en gedemotiveerd rondlopen.

Hoe krijg je medewerkers in deze apathische toestand? Dat kan op de volgende vijf manieren:
1. Niet betrekken bij beslissingen

Neem beslissingen en voer veranderingen door zonder je werknemers erbij te betrekken. Leidinggevenden hebben meestal het beste voor met hun werknemers, en dat resulteert nog wel eens in de overtuiging dat ze ook weten wat het beste voor ze is. Via de mail laten weten wat je hebt besloten is geheid de juiste methode om frustraties tot een hoogtepunt te brengen. 

2. Geen feedback geven — positief of negatief

Wanneer mensen belangrijk voor ons zijn, willen ze dat ook graag ervaren. Zorg er dus voor dat ze dat niet te horen krijgen en haast je om feedback te geven als er iets mis is gegaan. Zo weet je zeker dat het personeelsverloop goed op peil blijft en het ziekteverzuim de pan uit blijft rijzen. Hoe diep wil je ze in de put hebben? 

3. Alleen aandacht besteden aan medewerkers als zij fouten maken

Medewerkers voelen zich in dit geval het defecte radertje van de organisatie dat gerepareerd moet worden. Om medewerkers te laten voelen dat zij er niet toe doen, moet de leidinggevende regelmatig op een negatieve manier aandacht aan hen besteden. Ze moeten vooral benoemen wat medewerkers fout doen. Zij moeten aangeven dat de bijdragen van medewerkers onbeduidend zijn voor de organisatie. Zo haal je alle energie wel uit je medewerkers.

4. Successen niet vieren

Alleen salaris ontvangen voor het goed doen van je werk is niet voldoende. Als er mooie successen worden geboekt moet je een feestje geven. Doe dit dan alleen met collega leidinggevenden en de directie en laat de medewerkers thuis. Haal er ook de pers bij en ga zelf op de foto staan. Dat geeft een goed beeld van wie er nou echt toe doen in het bedrijf.

5. Bepaalde medewerkers voortrekken

In veel organisaties zijn er medewerkers die alles lijken te mogen, die overal bij betrokken worden. Zij worden niet aangesproken op slechte prestaties. Integendeel, zij komen juist eerder voor promoties en salarisverhogingen in aanmerking. Creëer gewoon zo’n old boys-netwerk, waardoor de rest zich buitengesloten voelt. Toch vreemd dat er dan dwarsliggers zijn.

Bovenstaande thema’s krijgen aandacht tijdens onze leiderschapstrajecten